پریدوت (Peridot) چیست؟

سیستم کریستالی: ارتورهمبیک
رنگ: زرد-سبز، سبز زیتونی
سختی: 6/5 – 7
جلا: شیشه ای
وزن مخصوص: 3/2 – 4/3
شفافیت: شفاف تا نیمه شفاف
ضریب شکست: 1/64 – 1/70
این گوهر، از معدود نمونه هایی است که تنها در یک رنگ و آن هم سبز زیتونی یافت می شود. البته وجود مقدار عنصر آهن می تواند روی طیف رنگی آن تأثیر گذار باشد. هر چه مقدار عنصر آهن آن بیشتر باشد، سبز آن هم پر رنگ تر خواهد بود. گفتنی است که سبز تیره زیتونی آن ارزشمند تر است. خواص لاجورد درطب سنتی رنگ قهوه ای سبز تا سبز مایل به زرد تا سبز پررنگ آن بیشتر در جواهرات به صورت انگشتر، گردنبند و دستبند استفاده می شود و در مهندسی متالوژی هم کاربرد دارد.
یکی از بزرگترین نمونه های یافت شده پریدوت، 310 قیراط (62 گرم) وزن دارد که در موزه Smith Sonian در واشنگتن نگه داری می شود.

نام دیگر این کانی، Olivine و زبرجد است که از رنگ آن نشأت گرفته است. البته نام دیگری هم به اسم Chrysolite برای آن استفاده می کنند که منبع آن مشخص نبوده و احتما می دهند که از کلمه یونانی Peridona به معنی فراوانی گرفته شده است.
مصریان باستان آن را سنگی از خورشید می خواندند و معتقد بودند که صاحب خود را از وحشت شب در امان نگه می دارد.
از معادن آن می توان به فنلاند، پاکستان و میانمار اشاره کرد که نمونه های با کیفیتی از آن استخراج شده و می تواند صد دلار در هر قیراط ارزش داشته باشد. معدنی هم در آریزونای ایالات متحده به نام San Carlos وجود دارد که نمونه های آن برای برش به آسیا فرستاده می شود.
اکثر کریستال های آن کوچک و ناخالصی های بسیاری دارد که اغلب ناخالصی ها به وضوح در آن دیده می شود.
لازم به ذکر است که رنگ پریدوت طبیعی است و مورد بهسازی قرار نمی گیرد. نمونه های مصنوعی آن هم ساخته شده ولی رواج ندارد.
این گوهر از نظر گوهرشناسی می تواند شبیه نمونه های دیگر همچون تورمالین و  دیمنتوید گارنت  باشد.

خواص سنگ زبرجد از نظر چاکرا درمانی

زبرجد دارای عنصر طبیعی زمین است و با توجه به رنگ سبز خود می تواند برای یکپارچگی عشق و اراده چاکرای سوم (ناف) و چاکرای چهارم (قلب) سودمند باشد. از خواص زبرجد در چاکرا درمانی می توان به یاری دادن در خلق فراوانی، آرام و خاموش کردن ترس های روانی معنوی و القای بخشندگی اشاره کرد. مزاج سنگ زبرجد سرد است پس سلامت و تمایلات جنسی را تقویت می کند.

زبرجد ابزاری برای کمک به انتقال واقعیت جسمانی در هم ترازی با حقیقت درونی فرد است. این موفقیت در طول دوارن فعالیت جدی فرد می باشد، سنگ پریدوت می تواند در بازسازی ارزش شخصی و عزت نفس در کسانی که از احساس گناه به ستونه آمده اند و یا نسبت به عمل گذشته پشیمان شده و تاسف می خورند، فرد را یاری نماید.

مضرات سنگ زبرجد

امروزه با گذشت چندین سال از کشف و استخراج این گوهر در کتب و روایات هم نه تنها هیچ مطلبی در مورد مضرات این سنگ وجود ندارد بلکه به علت اهمیت خواص این سنگ استفاده از آن هم بسیار تاکید شده است.

[ بازدید : 6 ]

[ يکشنبه 19 شهريور 1402 ] 22:05 ] [ noor ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]